Jjaja Bbanga - Reisverslag uit Ngoma, Oeganda van Ria Sneekes-van Kleef - WaarBenJij.nu Jjaja Bbanga - Reisverslag uit Ngoma, Oeganda van Ria Sneekes-van Kleef - WaarBenJij.nu

Jjaja Bbanga

Door: riainoeganda

Blijf op de hoogte en volg Ria

05 Mei 2012 | Oeganda, Ngoma

Jjaja Bbanga
Toen ik arriveerde in de village was het een compleet andere wereld ten opzichte van het drukke Kampala. Hier was het rust, stilte, groen, wijds, Natuur!
De spullen werden in ons regenboog huisje gebracht. We maakten kennis met enkele mede werkers die in vaste dienst zijn. Mariëtte liet mij gelukkig snel de kliniek zien want ik was enorm nieuwsgierig. Een mooi gebouw met prachtige zelfgemaakte hardhouten deuren. We liepen door verschillende ruimtes met hun eigen bestemming. De opnamekamer met drie bedden, de treatment ruimte (behandelkamer), dokterskamer, weeënkamer met drie bedden en drie bedjes, bevallingsruimte met twee bedden en douchegelegenheid, de apotheekruimte met uitgifteloket en het laboratorium. In het laboratorium moet nog een raam worden gemaakt. Een grote hal waarin nog een balie en enkele bankjes worden gemaakt. Buiten een ruime veranda waar de mensen kunnen wachten tot zij aan de beurt zijn om geholpen te worden. Er wordt volop gebouwd aan de placentaput, de latrines en nog een huis voor de staf. Als dat klaar is kunnen we de kliniek laten registreren en in gebruik nemen. Mi zit het er niet in dat ik het hier ga meemaken dat de kliniek geopend wordt. Helaas.
Op donderdagmiddag zijn we door het dorp gereden met een megafoon om te melden dat de voorlichtingsdag verzet wordt naar de volgende week. Een announchement voor de outreach! Nou hoe klinkt dat? Zo kreeg ik tijdens de rit een beeld van het dorp. Vele hutjes van leem of van zelfgebakken stenen gebouwd. Vele, vele spelende kindertjes met hun ouders rondom hun huis. Als wij dan langsreden werd er “Mzungoe” geroepen wat blanke betekend en dan kwamen er van alle kanten kindertjes en ook ouders naar ons kijken en zwaaien. Ik voelde mij min of meer een koningin!
Jullie denken nu wanneer gaan zij nu eens aan het werk, nou dat hebben wij gedaan! Op een zeer hete dag hebben wij de rest van de dozen met gekregen en of gesponsorde spullen in de kliniek gesorteerd. Dat was zweten! Maar we hebben het geklaard. Een aantal keren zijn wij naar Kyotera gegaan om de bank te “plunderen” want de werklui en het materiaal moet betaald worden. Vrijdag zijn wij naar het ziekenhuis in Kyotera gegaan waar personeel opgeleid wordt voor de Jjaja Bbanga kliniek. Een verloskundige Roos, midwife genaamd, een laborante Winnie en een arts-assistent Hassan.‘s Middags hadden we een evaluatiegesprek met deze mensen. Ook hebben we de arts gesproken die supervisor is voor de Jjaja Bbanga kliniek. Hij gaf ons een lijst met punten om de kliniek te laten registreren. Hij vond het ook goed dat we maan-, dins- en woensdag in zijn kliniek meelopen.
Zondag naar de kerk naar de vroegmis!
Voorlopig is dit het weer, tot de volgende keer.
Groetjes van Ria




  • 05 Mei 2012 - 20:50

    Ada:

    Ook weer leuk om te zien en te lezen. Was t eindelijk zweten, wij zien ook steeds de temperatuur daar, behoorlijk warm zo 28 gr.
    Mooi onderkomen zo van buitenaf.
    Zoals we al hadden verwacht: jammer dat je opening niet ga meemaken maar wie weet. Hou je taai en geniet.
    Gr Ada

  • 06 Mei 2012 - 09:41

    Atie:

    Hoi Ria. Wat ziet het er geweldig uit daar,rustig zonder hectiek en wat vandaag niet komt ,komt morgen. Hoe gaat het met het engels,ben je sávonds ook zo moe ?
    tot de volgende keer.Groetjes Atie

  • 06 Mei 2012 - 15:16

    Miekie En Jaap:

    Hoi Ria

    wat is er al veel werk verzet! je weet waar je het voor doet.
    Mooi zoveel mensen die hier aan mee werken.
    je geniet volop aan de mooie foto's te zien.
    daar loop je maar mooi !

    zet hem op en veel inspiratie ook

    Miekie en Jaap

  • 06 Mei 2012 - 17:48

    Linda:

    Hey Maatje!! Leuk om je reisverslagen te lezen! Wat een ervaring! Ik blijf je volgen! Groetjes Linda

  • 07 Mei 2012 - 15:36

    Iris Meijer:

    Wat een geweldige reisverslagen, ik krijg een duidelijk beeld van hoe je daar bezig ben. wat een andere wereld zeg

  • 07 Mei 2012 - 15:36

    Lennie:

    Hoi Ria,
    Wat een belevenissen allemaal.
    Jammer, als je de opening niet meemaakt maar je hebt er wel aan meegewerkt dat het geopend kan worden!! Succes verder met alles.
    groetjes Lennie

  • 07 Mei 2012 - 17:55

    Wilma:

    Hallo Ria. Wat een belevenis en wat een indrukken allemaal.
    Zo te zien hebben jullie veel lol met elkaar, houden zo.
    Blijf genieten en wij volgen je op afstand.
    Groetjes Wilma

  • 07 Mei 2012 - 19:30

    Joke Scholtes:

    Hoi Ria.
    Erg leuk om je zo te volgen.
    Wat een prachtige foto's, het zijn de beelden die wij kennen van de t.v.
    En daar loop jij zomaar tussen.
    Heel veel succes.
    Groetjes uit langedijk Joke.

  • 07 Mei 2012 - 21:11

    Tini Rootjes:

    Hoi Ria, ik lees je verslagen met veel plezier, 't is net of ik er zelf bij ben.
    Je schrijft zó leuk! Veel succes nog met wat je allemaal gaat doen daar.
    Groetjes,
    Tini

  • 08 Mei 2012 - 16:43

    Joke Smiers :

    Wat gweldig Ria wat je onderneem en wat heerlijk dat de ambulance gekocht is,en je schrijf zo leuk alsof je aan de keukentafel zit.groetjes joke

  • 09 Mei 2012 - 19:49

    Els:

    En hoe was de vroegmis?
    Hihi, Ria geniet en we blijven je volgen hoor. Jammer Van de opening, maarvolgens mij zo te lezen blijft er zat over.

  • 11 Mei 2012 - 07:30

    Lianne:

    lieve mam,

    Wat een mooie verhalen. Je maakt een hoop dingen mee! Wie weet komt het nog wel goed, maar het opbouwen eraan is ook mooi. Geniet van al die mooie dingen die je kan zien.
    Het is super dat je het zo naar je zin hebt, maar ik heb ook super zin om me moedertje weer vast te houden.

    Liefs li.

  • 11 Mei 2012 - 07:31

    Ank Nieuwenhuijse:

    Hoi Ria, Wat ziet dat er enig uit zo, en wat toch een heel ander leven als hier.
    Ik ga straks even naar je moeder vragen of ze nog mee wil met een uitje van de Zonnebloem neem mijn Ipad mee weet niet of ze de foto's van jou al gezien hebt (denk het haast wel hoor) Nou succes verder en ik krijg wel een mail, heb ingelogd bij je
    \gr Ank Nieuwenhuijse

  • 11 Mei 2012 - 17:12

    Mary Dekker:

    hoi ria ik hoor dat je het erg naar je zin heb daar ik heb de foto;s gezien waar je zit het zal voor myn niks wezen hoor om zo televen het is echt je verstand op nul anders red je het niethet is jammer dat je geen bevallingen kan doen maar er is genoeg andere dingen waar je je sterk voor kan makenik vind het knap van je ik kan maar net een beetje op de computerdat is wel tezien denkmaar goed ik wou toch even wat sturen ik wens je nog veel plezier met je werk en spreek je gauw groetjes mary xxx

  • 12 Mei 2012 - 10:11

    Vronie Droog:

    Ria wij hopen dat je het geld dat wij kregen op onze verjaardag op de rekening staat. € 700 bij ons thuis opgehaald, en de familie Droog heeft Trio eigenwijs voor € 150 gekocht. Die hebben 'n gezellige sfeer gebracht.
    Doe er wat goeds mee voor de bevolking in Oeganda.

    Groeten Trees en Vronie

Verslag uit: Oeganda, Ngoma

Ria

Een droom komt uit!

Actief sinds 27 Feb. 2012
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 27686

Voorgaande reizen:

28 April 2012 - 02 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: