Pinksteren in Kasese - Reisverslag uit Ngoma, Oeganda van Ria Sneekes-van Kleef - WaarBenJij.nu Pinksteren in Kasese - Reisverslag uit Ngoma, Oeganda van Ria Sneekes-van Kleef - WaarBenJij.nu

Pinksteren in Kasese

Door: riainoeganda

Blijf op de hoogte en volg Ria

29 Mei 2012 | Oeganda, Ngoma

Alweer een week voorbij, tijd voor een nieuwe blog.
De plumber (loodgieter) is klaar. We hebben stromend water! Wat een zooi hadden zij er in eerste instantie van gemaakt. We hadden een mooi strak gebouw maar alles moest worden opengebroken. Leidingen “vrezen”, ja met de hand hé, met hamer en bijtel!!!Riool graven met een pikhouweel en een soort schep. Wat heeft die jongen van het rioolgebeuren gebeuld. Hij was na een paar dagen, toen zijn klus klaar was, helemaal naar de ….. /stuk en ging naar huis. Ik heb hem niet meer gezien. Toen alle leidingen gelegd waren en het water stroomde hebben we de kliniek maar weer een sopbeurtje gegeven. Nog niet grondig want alle geulen en gaten moesten nog worden aangesmeerd en dat zou ook weer stof met zich meebrengen. We hebben elektriciteit via zonnepanelen! We hebben een ambulance! Nou wat wil je nog meer? Ik kan wel zeggen dat onze projecten aardig geslaagd zijn. Het pinnen was toch niet voor niets! Vandaag wordt er gestart met de wateropvang via dakgoten, deze liggen reeds op de grond te wachten om aan de borden getimmerd te worden. Twee grote watertanks van 24.000 liter gaat men vanaf vandaag bouwen. Helaas schiet de bouw van de latrines en de stafquarter niet zo erg op. Ook moet er nog een soort verbrandingsplaat of verbrandingsoven gemetseld worden. Daar gaan zij vandaag mee beginnen, zo is ons beloofd! Zal mij benieuwen. Vandaag gaan wij protocollen maken voor oa de ambulance. Wie, wanneer, waarvoor gaat hij gebruikt worden. Dit moet duidelijk op papier gezet worden anders wordt het een zootje. En daarna…..je raadt het al, pinnen.
We zijn net terug uit Kasese, een streek tegen de Frans Congolese grens aan, ten oosten van Oeganda. Daar hebben wij het afgelopen pinksterweekend doorgebracht op uitnodiging van Elijah, onze projectmanager van JjajaBbanga, bij zijn big familie Muzikiti, bestaande uit ruim 200 personen. Zijn vader is de Mayor (de burgemeester) van een gebied in Kasese. Wat een happening! We werden onthaald als koninginnen. Er werd voor ons gedanst en gezongen en we kregen cadeautjes en een eigen naam. Mariëtte heet Birre, wat jongste betekend en ik heet Masika, wat oudste betekend. Ik ben tenslotte ook een paar jaartjes ouder dan Mariëtte. Ook kregen we een eigen boom, een acaciaboompje, die wij zelf mochten plantten. Wat je dan ziet, zoveel mensen op de been omdat er twee Mzungoes langs komen. We werden voortdurend van top tot teen bekeken tot ik er verlegen van werd. Die Afrikaanse mensen, die kunnen dansen en zingen. Wat betreft de familie Muzikiti, het is een grote familie die wonen op een berg tegen de Congolese grens aan. Oorspronkelijk komt deze familie uit de Kongo maar zijn verhuisd naar oegandees grondgebied. We verbleven in het familiehuis, het grootste huis uit de omgeving, keurig gebouwd met stenen met diverse (slaap)kamers. Wij kregen een grote slaapkamer met een twee persoonsbed. De buitentoilet, die zal ik niet missen! Bij het toilet lagen reeds heel veel familieleden begraven. Het grootste graf is van de oprichter, opa Muzikiti. Mukasa, de grootmoeder, die leeft nog. Een pittig blij wijfie die heel erg trots is op haar Elijah, die zij het grootste deel van zijn leven heeft opgevoed. Afgelopen zondag zaten wij in de protestante kerk omdat de familie protestant is. Deze mis duurde van acht tot bijna een uur. De preek liep een beetje uit de hand mi, ik vond het erg lang duren, vooral omdat ik de taal niet spreek. Wat betreft de collecte, als je geen centen hebt voor de collecte kun je een gift geven, bv matoke, avocados, bonen etc. Na de mis worden deze giften bij opbod verkocht en het geld komt ten goede voor de kerk. Zoals jullie al een paar keer hebben kunnen lezen zijn wij “trouwe”kerkgangers.
Voordat we bij de familie Muzikiti belandden, zijn we door het Queens Elisabeth National park gereden. Daar hebben we veel dieren gezien, heel veel olifanten, waterbuffels, leeuwen (lion King), diverse soorten herten, zebra’s, wrattenzwijnen (Pumba’s), nijlpaarden. Het was een pracht. Dit natuurpark bevat twee grote meren, Edward en George, en een enorm groot natuurgebied met oa heel veel mooie grote cactusbomen. We reden erdoorheen met een busje waarbij het dak omhoog was zodat je kon staan om goed in de verte te kijken en foto’s te nemen.
De heen en terugreis naar Kasese was weer prachtig. Op de terugreis hebben we nog een groot ziekenhuis bezocht, Health Ziekenhuis V. De details zal ik nu besparen want het wordt alweer een aardig lang verhaal. Dus zet ik er nu een punt achter en stuur ik vele lieve groetjes naar iedereen die dit leest. Mijn laatste week is ingegaan, tot zaterdag!
Groetjes van Ria

• 29 Mei 2012 - 10:34

Ellen:

Wat weer geweldig en mooie foto's. Maak er nog een leuke week van. Groetjes Ellen en Dirk

• 29 Mei 2012 - 11:22

Lianne:

lieve mam,

Wat een leuk verhaal. Wat heb je toch een hoop mee gemaakt. En die dieren wat gaaf, mooie foto's. Al die mensen die voor jou dansen. Je verricht goed werk Ri. Je laatste week inderdaad. Geniet er maar van! Ik kijk erg uit naar aanstaande zaterdag.
    Liefs Li.

• 29 Mei 2012 - 12:21

Jose Kaandorp:

Hoi Ria,
    Wat gaat de tijd snel !! Over 4 dagen ben je al weer thuis.
    Leuk verslag weer en mooie foto"s.
    Groetjes José

• 29 Mei 2012 - 13:41

Marina:

Wow!! Wat een verhaal en wat maak jij veel mee! Echt heel bijzonder..'is dat besmettelijk' (lion king) heb je waarschijnlijk wel een aantal keer aan gedacht hihi.
    Wat super om te horen dat het project zo goed is verlopen. Nu nog even de puntjes op de i en dan ben je volgende week alweer thuis!
    Succes met de laatste loodjes
    Liefs

• 29 Mei 2012 - 14:53

Agaath:

Hoi Ria
    Wat weer een geweldig verhaal en een mooie foto's.
    Wat gaat de tijd toch snel.

• 29 Mei 2012 - 14:57

Agaath:

Hoi Ria
    Wat weer een geweldig verhaal en wat een mooie foto's,jij maak toch wat mee.Ria nog even geniet er nog van.Hele goede reis terug.
    Groetjes Anjo en Agaath

• 29 Mei 2012 - 15:09

Annette En Robert:

Hoi Rietje, GEWELDIG wat jij allemaal meemaakt heel indrukwekkend. Geniet nog even je laatste dagen en een goede reis terug. groetjes

• 29 Mei 2012 - 15:22

Ria Beentjes.:

Hoi Ria, wat een mooi verslag en wat een prachtige onvergetelijke bagage om mee naar huis te nemen! Je raakt niet uit veteld. En dan die mooie foto's!
    Geniet nog maar met volle teugen van je laatste week! Veel plezier en een hele goeie reis naar huis!
    Lieve Groetjes Ria Beentjes.

• 29 Mei 2012 - 16:47

Atie:

Oh Ria wat een pracht foto's.
    Wat geweldig je zo te zien tussen die prachtige vrolijke mensen.
    Het zal niet mee vallen dit allemaal achter te laten,maar wat zal Langedijk ook trekken. Succes met het afscheid nemen van Marriette en al je mensen daar. Hou je taai en zet alles in je lijf en geest vast,Dit is een pracht ervaring. Goeie reis terug

• 29 Mei 2012 - 17:32

Trudi:

hey masika! daar wel ja..riaaaa, we genieten hier van jouw verhalen. zo uitgebreid en nauwkeurig beschrijf je het. met de foto's erbij zie ik het voor me. en hoe zit dat met die moslimolifant?staat ie naar mekka gericht? en mukaka vond ik schattig.
    jaloers op jouw contact met al die mensen? neuhooorrrrrrrrrrrr.
    nou zus, we zijn trots op jou. doe de groeten aan de fam muzikiti. en wij maar denken dat wij een grote fam hebben..dikke zoen van gerard en trudi.

• 29 Mei 2012 - 21:42

Tini:

Hoi Masika, weer een mooi verhaal en mooie foto's. Het is bijna al weer voorbij voor je. Wat zul je Oeganda gaan missen, maar ook Langedijk nog meer gaan waarderen. We zijn met z'n allen toch maar een verwend volkje als je jouw verhalen leest hoe het er daar aan toe gaat.
    Goede reis terug!
    Groetjes,

• 30 Mei 2012 - 12:26

Greet:

Heui Masika,

Zo te zien vliegt ôk deer de toid verboi.
    Voordat je 't wete beje al weer thuis.
    D'r zal nag heêl wat voor je te verwerreke weze voor je as je hier weer benne.
    Je kenne in ieder geval trots weze op wat 'r allegaar dein is as ik 't goed begroip.
    Nou Ri, nag 'n paar mooie dage deer en weer 'n goeie rois trug.
    groete van de Smitte.

• 30 Mei 2012 - 17:01

Ank Nieuwenhuijse:

Hoi Ria, Geniet wekelijks van je verhalen en foto's, wat toch een heel andere wereld. Nou geniet nog even van je laatste week, wij dit weekend lekker zingen in Den Helder en in de kerk
    groetjes Ank Nieuwenhuijse

• 30 Mei 2012 - 18:55

Gemma:

Ria,
    In een keer al je reisverslagen en foto's
    gezien. Wat een ontzettende mooie ervaring doe je daar op in Oeganda en goed werk verrichten doe je uiteraard ook. Het lijkt mij fantastich om dat mee te maken. Nog een fijne week en kom heelhuids thuis (al die enge beesten, grr.)
    Groetjes en tot gauw weer op het Langedijker koor

• 30 Mei 2012 - 19:17

Ada:

Lieve Masika we zullen deze naam die jij gekregen heb in ere houden en na zaterdag nog vaak gebruiken denk ik.
    Ik hoop dat je weet waar je moet beginnen met alle verhalen zaterdag en we hangen aan je lippen over alles wat je daar meemaak. Ook denk ik dat je nog veel meer foto's meebreng jou kennende.
    Geniet nog een paar dagen en een goede reis toegewenst. In langedijk wachten we met een lekker bakkie koffie op jou.

• 03 Juni 2012 - 20:24

Miekie En Jaap:

Welkom thuis Ria!
    wat heb jij veel gedaan in zo ' n korte tijd.

Fijn om je kids en vent weer in je amen e sluiten toch!

Wen ze en veel groetjes

Miekie en Jaap