Weer in Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Ria Sneekes-van Kleef - WaarBenJij.nu Weer in Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Ria Sneekes-van Kleef - WaarBenJij.nu

Weer in Kampala

Door: riainoeganda

Blijf op de hoogte en volg Ria

12 Mei 2012 | Oeganda, Kampala

Hallo Allemaal,
Even een berichtje vanuit Kampala. De afgelopen dagen weer veel meegemaakt in Jjaja Bbanga. Er is geen dag hetzelfde en soms veranderden de plannen per uur! Ik had geschreven dat wij naar de vroegmis gingen, nou we zijn gegaan! Vroeg op en om half acht zaten wij in de kerk. Er zaten al wat mensen in de kerk, maar nog niet echt vol. Gedurende de mis kwamen er steeds meer mensen binnenlopen. Aan het eind van de mis zat de kerk vol. De kinderen zaten bij elkaar, gescheiden van hun ouders en hun schoenen moesten uit en lagen buiten voor de deur. Tijdens de mis werd Mariëtte welkom geheten door de priester en gedurende de mis moest ik naar voren komen en mij voorstellen en vertellen wat mijn doel is. Daarna werd ik welkom geheten door de mensen in de kerk en zij wensten mij “goodluck”. Thanks! Om half tien was de mis ten einde.
We hebben een hele mooie wandeling gemaakt met Ashraf, een neef van Sarah. Dwars door Ngoma, dichtbij de bevolking en we hadden snel contact met de kinderen. Mzungoe, Muzungoe! Onderweg vertelde Ashraf veel over de bomen en planten. Zijn oma, die hem heeft grootgebracht, wist heel veel over de geneeskrachtige werking van veel planten en bomen. Ondertussen kwamen we bij Sarah haar moeder aan, in de buurt van Jjaja Bbanga. Zij had een nieuw kunstgebit en dat was goed te zien. Tevens was zij een soort waarzegster, zij kon nl aan zes koffiebonen zien wat je problemen zijn en dan kon zij je helpen. Zo gezegd, zo gedaan. Wat onze problemen waren vertellen we nog weleens. Hihihi.
Afgelopen week hebben we ook nog drie dagen in het ziekenhuis van Dr.Katwire in Kyotera meegelopen tijdens de artsenvisite. Wat je dan hoort en ziet, dat is niet mis. We hebben overal rondgesnuffeld en een indruk gekregen hoe het daar toegaat. Je verwacht het al, het gaat heeeel anders dan in Nederland! Deze dagen zijn we met taxi Burroe steeds gebracht. De taxi was flink oud want op een gegeven moment regende het buiten en wat denk je? Binnen regende het ook. Ik werd kletsnat vanuit het lekkende achterraam. We kregen het niet gestopt en hebben de paraplu maar opgezet!!!
Ondertussen is de placentaput klaar en de fundering van het stafhuis is gestort. De solarboys hebben de zonnepanelen aangebracht en we kregen net telefonisch in Kampala te horen dat het licht brandt in de kliniek!! Daar zaten wij al een paar avonden op te wachten maar nu is het echt finished! Weer een doel van ons project bereikt. Nu alleen de waterinstallatie nog.
De laatste dagen hebben we zoo hard gewerkt in Jjaja Bbanga dat het werk voor ons er even op zit! Dus vandaag met Sander, Sarah en de kids naar Kampala meegereden. In Kampala gaan we naar de medical store die op labourday gesloten was. Tevens willen we de ambulance bekijken na belettering, met rode streep, zwaailicht en sirene. Ik ben benieuwd, hopelijk kan ik dat in mijn volgende blog schrijven en laten zien.
Hier soms flinke buien, maar toch overwegend prachtig weer.
Tot de volgende keer!
Groetjes van Ria.

• 12 Mei 2012 - 19:42

Gerjan:

de dagen vliegen om waarschijnlijk?
    kun je goed slapen Ria?
    xxx

• 12 Mei 2012 - 21:58

Atie:

Hoi Ria. Wat een geweldig indrukwekkende foto's ,waardoor ik een een heel klein beetje zie wat jij allemaal ziet en meemaak. Indrukwekkend moet het zijn voor je wat er allemaal met je gebeurd. Groetjes en slurp maar op wat je ziet,hoort en beleeft. Atie

• 13 Mei 2012 - 16:25

Alexandra:

hey Ria! wat een mooie foto's en wat goed om te lezen dat jullie zo goed bezig zijn! zet hem op!!!!
    groetjes alexandra

• 13 Mei 2012 - 23:36

Tini Smit:

Hoi Ria,
    Hoe gaat het met je, Ria? Is alles te behappen? Wat een indrukken doe je op. Fantastisch! Op elke foto straal je er over.
    Jullie doen goed werk en het is mooi, dat jullie zoveel kunnen doen.
    Heel veel succes verder, geniet en de groetjes voor jullie!
    Tini

• 14 Mei 2012 - 02:16

Joyce:

Hey Ria, Meid wat een belevenissen allemaal! Wat een andere wereld toch!
    Petje af voor al het werk dat jullie verzetten hoor! De foto's zijn ook super leuk en mooi! Groetjes joyce

• 14 Mei 2012 - 10:56

Ria J.:

Hey Rietje,

Nou jullie zijn daar echte V.I.P.-ers zeg. Mooi dat jullie veel aandacht krijgen in en voor jullie werk gebied.
    Want hoe meer hoe beter voor het slagen van het projekt.En nu je daar aan geproefd hebt en nog steeds ,zul je misschien nog wel eens terug willen !
    Heb het voorzichtig geformuleerd!!
    Genieten maar weer, en ook de gr. voor Mariet hè. Ria

• 14 Mei 2012 - 12:01

Vronie Droog:

Ik had zaterdag avond 'n bericht gestuurd maar dat was er zondagochtend al weer af.Ik stuur dit omdat alle familie en vrienden op deze manier kunnen lezen wat ons feest voor jullie goede doel heeft opgeleverd. Er zat €700 in de doos en de familie Droog had voor €150 trio eigenwijs gekocht op de veiling voor jou. 'n mooi bedrag wij zijn er trots op en hopen dat jullie 't voor de bevolking daar goed kunnen gebruiken . groeten Trees en Vronie

• 14 Mei 2012 - 13:08

Annemieke Mul:

He Ria wat een werk hebben jullie al verzet .Wat gweldig dat je dit allemaal mee kunt maken.
    Heel veel succes verder ,groetjes Annemieke

• 14 Mei 2012 - 17:03

Agaath:

Hoi Ria
    Wat een mooie foto's volgens mij heb je het bar naar je zin want je straalt op iedere foto. Wat hebben jullie al een mooi werk verzet knap hoor.
    Heel veel succes verder geniet en de groetjes voor jullie allebei
    Liefs Agaath

• 14 Mei 2012 - 18:33

Tiny Stoop:

Hallo Ria

Leuk om te lezen al je verhalen en mooi om gelijk ook de foto's te zien.
    Er is genoeg te doen daar voor jullie.
    Gelukkig heb je nog even te gaan((nog 19 dagen lees ik)!!!
    Wens je nog veel succes en natuurlijk ook veel plezier.
    Groeten uit Noord Scharwoude
    van Tiny Stoop.

• 14 Mei 2012 - 19:22

Nel Bruijn:

Ria wat is het enorm leuk te lezen wat je allemaal meemaakt.
    En die foto's erbij, geweldig
    Volgens mij is dit helemaal wat je wilde doen,helpen waar je maar kan en contact met de bevolking.want aan de foto's te zien heb je het heel erg naar je zin.
    op de zang missen we je wel , maar je bent daar gelukkig goed aan het oefenen. Ria nog veel succes met alles,
    en geniet ervan. groetjes nel

• 15 Mei 2012 - 14:09

Per En Arja:

Hoi Ria,
    Hier ff n krabbel uit de A v S.
    Zo te lezen is het hard werken en het reizen gaat ook niet vanzelf.
    De landrover ambulance zal dan ook wel een uitkomst zijn.
    Wij zijn zondag terug gekomen uit de VS, daarom ff niets van ons laten horen. Het hoofd stond ergens anders naar.
    We gaan morgen naar België, we zullen je missen, maar geniet nog even van de laatste weken!
    Wij zorgen wel voor Bertje.....
    XXXX Per en Arja

• 15 Mei 2012 - 18:50

Corina (neo1):

Hoi Ria
    Wat geweldig om via jou ogen Oeganda te mogen ontdekken. Je beschrijft het heel beeldend, ik hoor het je gewoon vol enthousiasme vertellen.
    Wat een belevenis en een geweldig project.
    Ria, ik wens je nog een hele mooie tijd en doe de groetjes ook aan Mariette.
    Corina G

• 16 Mei 2012 - 10:05

Titia:

Ha die Ria, wat een ervaring daar in Oeganda, hoor net van Bertus dat je gaat metselen!!!! Jouw is ook niets te dol. ben benieuwd naar de ambulance zal ook wel een beetje anders zijn dan hier, net als de kliniek en kinderverblijven op je foto's, hartelijke groeten Job en Titia

• 16 Mei 2012 - 10:17

Anneke De Vries:

Wat is internet toch geweldig
    We kunnen gewoon alles bijhouden wat er gebeurd
    Petje af hoor
    Nog veel sucses verder

• 16 Mei 2012 - 21:04

Annette De Groot:

Hoi Rietje,wat een geweldige verhalen en foto's. Prachtig wat jullie daar allemaal doen, je straalt op iedere foto. Mijn moeder is je ook aan het volgen bij mij thuis op de laptop grappig hoor. Heel veel groetjes van ons

• 17 Mei 2012 - 20:00

Tonny & Frans Dooper:

Hoi Ria.eindelijk hebben we de tijd genomen om alles uitgebreid te lezen en de foto"s te bekijken.Wat is dat leuk om te zien wat je allemaal beleeft en meemaakt. De tijd zal omvliegen denk ik. veel succes nog en tot kijk

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Ria