Moederdag in Kampala, Hemelvaartsdag in Jjaja Bban - Reisverslag uit Ngoma, Oeganda van Ria Sneekes-van Kleef - WaarBenJij.nu Moederdag in Kampala, Hemelvaartsdag in Jjaja Bban - Reisverslag uit Ngoma, Oeganda van Ria Sneekes-van Kleef - WaarBenJij.nu

Moederdag in Kampala, Hemelvaartsdag in Jjaja Bban

Door: riainoeganda

Blijf op de hoogte en volg Ria

20 Mei 2012 | Oeganda, Ngoma


In Kampala Moederdag “gevierd”. Dat is me natuurlijk nog nooit overkomen. Mijn dochter Marina had een hele lieve kaart geschreven, diep in mijn hart geraakt. Oeps! ’s Middags in een zwembad in de buurt van het guesthouse kreeg ik een smsje van mijn andere dochter, Lianne; Lieve mama…..en ja daar ging ik weer, emotie! Enfin Moederdag voorbij.
We waren in Kampala voor business. In een medical store hebben we allerlei instrumenten en apparatuur besteld voor de kliniek. GEEN Mzungoe prijs en….korting! Wie heb het! Het voelde goed.
Voor ’t eerst in een Matatoe meegereden, dit is een goedkoop taxibusje meestal met diverse krassen en deuken, propvol gevuld met oegandezen. We reden dwars door Kampala met gevaar voor eigen leven. Wat een drukte is het daar, het verkeer, iedereen rijdt ”kris, kras” door elkaar, langs elkaar. Bijna geen stoplichten, af en toe oom agent. Het recht van de sterkste en brutaalste geldt hier. Nadat we goede zaken hadden gedaan konden we weer terug naar Jjaja Bbanga. Oja, we hadden allebei een jigger in onze voet. Dit is een beestje, een zandvlo, en als die naar binnen kruipt dat wil je niet weten, wat er dan gebeurd. Kijk maar op Google! Sarah heeft ze verwijderd met een veiligheidspeld, nota bene. Ja letterlijk uit onze benen! Wat betreft de rust gaan we erop vooruit, weg uit het drukke en vieze smog gevulde Kampala. Wat betreft het eten biedt het geen vooruitgang. Weer naar de rijst en bonen! In het guesthouse kookte kokkin Rachel voortreffelijk. De maaltijden waren gevarieerd en smakelijk. Tijdens een afscheidsdiner van een guesthouse gast verzorgde zij een heerlijk buffet met van alles en nog wat, oa ook Matoke. Dit is een echt oegandees gerecht gemaakt van niet zoete bananen. Het smaakt als en lijkt op aardappelpuree. Dit at ik voor het eerst en met een lekkere jus eroverheen vond ik het lekker smaken. De meeste Hollanders in het guesthouse hielden er niet van. De oegandees eet het iedere dag.
Van Kampala naar Jjaja Bbanga reden we dezelfde route in vier uur. Nu keek ik weer mijn ogen uit maar toch met een ander gevoel. Soms dacht ik, heb ik al gezien maar er vielen mij meer details op. Bij de evenaar toch weer een apart gevoel terwijl het eigenlijk niet veel voorstelt, denk ik nu. In Jjaja Bbanga werden we weer hartelijk ontvangen. Men had ons gemist! Qua gezelligheid, maar most of all, Mzungoe met hun money. De eerste kwam al weer met een dikke vette rekening van een zes met zes nullen, ongeveer achttien honderd euro! Hallo, zoveel geld hebben we niet hoor. Bijna iedere dag gaan we naar de bank in Kyotera om de bank te “plunderen”zoals ik al eerder had vermeld. Maar we kunnen max 250.000 shilling per dag pinnen ivm skimmen, dit is 75 euro. Dus hoeveel dagen is dit? Vele!
Hemelvaartsdag in Oeganda gevierd, daar doen de Oegandezen niet aan, evenals Moederdag. Toch zijn de meeste oegandezen katholiek. Mijn familie zit momenteel vijf dagen in België, ons jaarlijkse “van Kleeften” uitje met voor ieder wat wils. Altijd veel lol en fun. Dit moest ik helaas missen, volgend jaar maar weer. Via skype heb ik contact met ze gehad en dat was gaaf!
We hebben de plaatselijke vroedvrouw bezocht, TBA genaamd wat Traditional Birth Athendant betekend. Daar wil je dus echt niet bevallen. Oud en vies, onhygiënisch, brrr. Toch doet zij het al jaren en er is nog noooooit een moeder of kind gestorven, aldus de TBA. Mariëtte had foto’s voor haar meegenomen van vorig jaar van de TBA. Zij was daar zo blij mee, maar ook trots. Toen haar zoon langskwam liet zij meteen de foto’s vol trots zien! Het was fantastisch om te zien, wat een enthousiast blij wijfie. Opnieuw weer foto’s gemaakt, nu met haar zoon. Wie weet, voor het volgend jaar! De volgende dag zou zij naar “onze” kliniek komen maar we hebben haar daar nog niet gezien. Wat we wel hebben gezien zijn twee echte giftige slangen. Brrrrrr, en gevaarlijk dat ze zijn, zo werd ons verteld, dus goed uitkijken waar je loopt. Een slang gleed zo langs Mariëtte haar been. Dat was best schrikken. We waren net met de boda thuisgebracht en wilden ervan afstappen toen de slang razendsnel langs haar been sloop. De boda jongens gooiden hun brommers op de grond en vlogen weg. De slang gleed weg en een van de bodajongens gooiden meteen een steen tegen de kop van de slang. Precies raak en dood was de slang. Gelukkig. Bye the way, wisten jullie al dat heel veel oegandeze vrouwen pruiken dragen en hun haar niet lang kan groeien? Het knapt af. Zo dat weten jullie ook weer.
Zoals jullie hebben kunnen lezen maak ik nog steeds veel mee en kan nog wel een tijdje doorgaan. Dat doe ik niet want dan blijft er voor mijn volgende blog nog wat over. Tot de volgende keer maar weer.
Doeg, groetjes van Ria

  • 20 Mei 2012 - 17:55

    Lianne:

    Lieve mam, wat een mooi verhaal weer. Het heeft mij goed gedaan jou gezien te hebben op Skype. Zie dat je het erg naar je zin hebt.. Het was weer gezellig het weekend met jou broertjes en zusjes. Denken aan je.
    Liefs li.

  • 20 Mei 2012 - 18:13

    Ina Scholtes:

    Ria,

    Erg leuke verslagen ik begrijp nu dat het helemaal is wat je graag wilt.
    De foto's zijn ook geweldig. Geniet er nog van.
    Groetjes ina scholtes

  • 20 Mei 2012 - 19:07

    Lennie:

    Hoi Ria,
    Wat maak je veel mee. Wat een verschil als je dat vergelijkt met ons land. Doe voorzichtig en succes weer met al goede dingen die je doet.
    gr. Lennie

  • 20 Mei 2012 - 21:12

    Franck En Gerda:

    Mooie verhalen Ria! Geweldig wat je daar doet. Trots op je! En we blijven je volgen. Groetjes Franck en Gerda.

  • 20 Mei 2012 - 23:00

    Ellen Vd G:

    het blijft toch leuk om te volgen die blogs van jullie. je maakt wat mee!!

  • 21 Mei 2012 - 09:20

    Ank Nieuwenhuijse:

    Hoi Ria,
    leuk om het zo te volgen je verhalen, wat een belefenis allemaal, het klinkt fantastisch. En lief van je dochters met moederdag. Nou we krijgen ook eindelijk zomers weer hier, het wordt tijd. Morgenavond weer lekker zingen
    gr ank Nieuwenhuijse

  • 21 Mei 2012 - 10:54

    Atie:

    Hoi Ria.
    Nu het hier ook warm en broeierig is kunnen we er net zo luchtig bij lopen als jij doet. Voor ons ook een keer lekker,maar hoe zijn de nachten daar. Fris,moet je onder een deken liggen of onder een lakentje en heb je het nog warm. Wat een akelige ervaring met de slang,je bent gelijk constant allert waar je loopt of gaat denk ik. Leven er nog meer gevaarlijke beesten en planten?
    Wat een rust na zo'n drukke stad Kampala.Groetjes Atie

  • 21 Mei 2012 - 14:04

    Laura Veldhuis:

    Hallo Ria,
    Wat overweldigend allemaal, de dingen die jij meemaakt moeten wel een onuitwisbare indruk achterlaten.Ik denk dat je ons leven hier nu met heel andere ogen bekijkt. Het is erg leuk om jouw verslagen te lezen. Nog veel succes met je missie daar en tot gauw.

    Groetjes, Laura

  • 21 Mei 2012 - 18:03

    Hanny En Ren:

    Wat een verhaal, je maakt wat mee, jammer voor je van dat familieweekend, maar je doet daar goed werk en waarderen het ten zeerste. Nog een paar weken en dan sta al weer voor Bert z'n neus.
    Nog veel succes daar en tot ziens in Holland..
    Van ons nog een Dikke Kus.

    Groetjes Hanny en Ren

  • 22 Mei 2012 - 00:32

    Nachtzusters:

    Hoi Hoi Ria en Jet

    Wat een belevenissen allemaal.
    En wat ziet jullie kraamkliniek er mooi uit zeg.
    We hebben bewondering voor jullie, wat jullie daar allemaal doen.
    Hopelijk maakt Ria nog op de valreep een bevalling mee. in jullie kliniek.

    Het is erg leuk om zo jullie verhalen te lezen.

    Heel veel groetjes, Ellen A, Wilma, Therese

  • 22 Mei 2012 - 09:47

    Anneke T:

    Op mijn lijstje komt nog een steriel mesje en steriele naalden.
    en kniekousen ,bestaan ze nog.
    Zo'n beest in mijn voeten brrr

  • 22 Mei 2012 - 18:21

    Marina:

    Hoi mam,
    Wat een super tof verhaal! Wat een spanning :) wat zal je je ogen uitkijken. Ook bij die vroedvrouw, bleh!!
    Goed om te lezen dat Li en ik nog in je hart zitten ;) geniet nog maar even volop want voor je het weet ben je alweer terug!!!
    Liefs

  • 23 Mei 2012 - 09:56

    Dirk:

    Hoi Ria,
    Wat een leuk verhaal weer! Volgens mij ga je het daar nog erg missen straks, dus geniet er nog van zolang het kan!!
    Groetjes en dikke kussss!

  • 25 Mei 2012 - 03:14

    Afra Glas:

    hoi Ria
    nou, je bent "om" hoor , wat lees ik nu, foto's gemaakt, voor volgend jaar misschien, en aan je enthousiaste verhalen te lezen, heel graag zelfs.
    geweldig zeg, al je ervaringen zo te delen, alleen wel goed oppassen voor die slangen, we hopen je wel straks weer hier te zien, het zit er al weer bijna op, geniet van je laatste week, Rietje , en tot gauw.

Verslag uit: Oeganda, Ngoma

Ria

Een droom komt uit!

Actief sinds 27 Feb. 2012
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 27686

Voorgaande reizen:

28 April 2012 - 02 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: