Daar ben ik weer! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Ria Sneekes-van Kleef - WaarBenJij.nu Daar ben ik weer! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Ria Sneekes-van Kleef - WaarBenJij.nu

Daar ben ik weer!

Door: riainoeganda

Blijf op de hoogte en volg Ria

03 Mei 2012 | Oeganda, Kampala

Daar ben ik weer! Hallo allemaal,
Voordat we naar Ngoma gaan waar de kraamkliniek staat nog even een update van de afgelopen dagen.
Op Koninginnedag! hebben wij ‘s morgens het weeshuis Babieshome Sanyu bezocht in Mengo, een wijk in Kampala. Wij erheen, samen op een Boda. Een Boda is een brommer die je van A naar B brengt, alvorens een prijsafspraak te hebben gemaakt, anders word je belazerd en betaal je het drie of vierdubbele. Mariëtte weet gelukkig hoe dit in zijn werk gaat. In het weeshuis bevonden zich weeskinderen van 0 tot 4 jaar. Het was me een drukte! Allemaal baby’s werden verschoond op het moment dat wij werden rondgeleid. Na de verschoningsronde werd er met de babygroep muziek gemaakt mbv een jambe trommel. Wij zongen gezellig mee want wij moeten toch blijven oefenen met zingen voor onze koren. Zo missen we het zingen niet op de oefenavonden! ’s Middags hadden wij een meeting over de verdere plannen voor Jjaja Bbanga, ons project in Ngoma. Mariëtte gaf aan graag de ambulance, de solarinstallatie en het waterproject te willen sponsoren van de stichting “een betere start”. Zo gezegd zo gedaan! ’s Avonds hebben we in “Iguana”, een hollands cafe Koninginnedag gevierd. En hoe! Met een groep hollandse stagieres die ook in het ICUguesthouse verbleven. Met een bus erheen en het werd een gezellige hollandse avond met een bijna bejaarde hollandse Gitarman. Hij speelde en zong diverse hollandse liedjes die wij luidkeels meezongen, dus weer ons zangtalent optimaal gebruikt. Zie het voor je!
De volgende dag zijn we weer samen op de Boda naar een groot winkelcentrum, Gardencity gegaan om wat boodschapjes te doen voor Jjabanga. Daar zitten we in de Bush. Hier wordt het village genoemd, in Holland noemen wij het dorp. Helaas waren diverse winkels gesloten ivm 1 mei, labourday. Ook de medical store was gesloten, waar we voor medische apparatuur en instrumentaria zouden kijken en eventueel kopen. De SUPER supermarkt was wel open dus een waslijntje, pindakaas en jam gekocht. We moesten nog een dongel kopen om te kunnen internetten. We willen graag onze mensen uit Nederland op de hoogte houden van onze gebeurtenissen, werkzaamheden en vooral vorderingen. Ik ben heel benieuwd hoe de kliniek eruit ziet en wat er te doen is. De volgende morgen zijn we met een landrover naar Jjaja Bbanga gebracht, een rit van vier uur. Onderweg was het weer een ware happening voor mij om langs al die dorpjes te rijden en de mensen buiten te zien bewegen. Er werden diverse ambachten bedreven. Ik heb een fietsenmaker gezien, een bromfietsenmaker, een automonteur, een houtbewerker als beddenspecialist, een doodskistenmaker, een man of vrouw achter een trapnaaimachine, bodajongens die wachten op een klant, moeders die de was deden en hun kindjes verzorgden. Allemaal buiten en gewoon langs de weg. We moesten onderweg ook nog langs het politiebureau in Masaka om aangifte te doen voor Mariëtte haar gestolen spullen. Haar laptop met alle info en documentatie over de kliniek was weg. Vele uren voor niets gewerkt!! Nou, dat duurde even! Twee uur later, wij weg, eindelijk. Op naar Jjaja Bbanga in Ngoma. Om zes uur arriveerde we bij de kliniek!
Dit is weer even genoeg!
Tot de volgende keer.

• 03 Mei 2012 - 19:26

Karin De Rooij:

Hoi Ria,
    Erg leuk om op deze manier je belevenissen te volgen.
    Ga zo door en veel succes!
    Groetjes, Karin

• 03 Mei 2012 - 20:25

Els:

Schitterend. Wat zul je veel beleven. Wat een schatjes die kindertjes.
    Ria, we blijven je volgen.
    Groetjes Els

• 03 Mei 2012 - 20:35

Atie:

Hoi Ria.
    Wat gezellig weer te lezen wat je weer allemaal gezien en beleefd hebt.
    Het lijkt door al je verhalen dat je al weken weg bent,maar het is nog maar net 5 dagen.Het is goed per dag op te schrijven anders ben je het zo kwijt.
    Denk je wel eens ,oh dat zou Bertus of mijn kinderen is moeten zien,?En als je zo lang moet wachten is het moeilijk om jezelf te leren onthaasten?
    Gezellig weer even een berichtje te krijgen op je stukje hé.Slaap je goed?vroeg erin en vroeg eruit?
    GR Atie

• 05 Mei 2012 - 02:07

Afra Glas:

Nou Ria, nu kun je eindelijk zelf ervaren hoe het daar is en aan je mooie verhalen te lezen bevalt het goed. maar wat een andere wereld hé,
    en wat een pech nou weer voor marriëtte dat haar spullen gestolen zijn, gelukkig staat ze er niet alleen voor, allebei nog veel succes daar
    groetjes Afra

• 05 Mei 2012 - 07:45

Miranda:

Hoi Ria, wat een andere wereld, een hele belevenis lijkt mij.
    Leuk om zo te lezen wat je meemaakt en de foto's zeggen ook al heel veel.
    groetjes uit Langedijk

• 05 Mei 2012 - 17:29

Ada:

Rietje wat maak je wat mee fantastisch!
    Wat schrijf je goed en wat een mooie fotos. Ik begrijp dat t goed gaat met de stroom tot nog toe...
    Vanavond de benefietavond voor Bertus, hij heeft alles onwijs goed geregeld dus dat komt in orde.
    Wbt t thuisfront gaat t dus goed en leven we heel erg met je mee. Mama gaat zn gangetje en volgt je ook.
    Nog heel veel suc6 voor jullie en we hopen op veel schrijven en fotos.
    Liefs Crick en Ada

• 07 Mei 2012 - 16:04

Agnes:

hoi
    rie, wat spannend allemaal.

het gaat super met je zo te zien.
    wat een indrukken allemaal he

succes met alles

groetjes